Enklare att boka tågresa med rullstol eller sällskapsdjur
Under april byter SJ bokningssystem. I det nya systemet ska det bland annat bli enklare att boka resa med rullstol.
I det nya bokningssystemet anpassar du dina resenärsegenskaper redan i det första steget, under sidan ”Sök resa”. Du kan där trycka på knappen ”Resenär 1” för att lägga till att du reser med rullstol eller med sällskapsdjur. Är du inloggad så står det ditt namn i stället för ”Resenär 1”. När du sedan söker efter resor visar vi endast de som passar dig och dina behov.
Om ni är flera som reser där en eller flera ska sitta vid rullstolsplats behöver ni inte längre göra separata bokningar för att kunna sitta tillsammans.
Du behöver, precis som tidigare, kontakta kundservice om du vill boka en resa med rullstol på SJs nattåg, eller om du reser med ledarhund och inte vill sitta i djurkupé.
Efter den 4 juni 2024 kommer det inte längre att vara möjligt att få SMS-biljett.
Så anger du att du reser med rullstol eller sällskapsdjur i SJs app.
Så här anger du att du reser med rullstol eller sällskapsdjur på SJ:s webbplats.
Bättre tillgänglighet
I det nya bokningssystemet är det lättare att navigera med tangentbord, använda skärmläsare och att förstora texten. Bland annat finns det nu en mer tillgänglighetssäkrad platskarta till våra avgångar med snabbtåg.
Det finns dock vissa problem med de nya pdf-biljetterna. Biljetterna kan bli upplästa men saknar korrekt taggning för rubriker. SJ arbetar för att åtgärda dessa problem.
SJ har ändrat namn på ”handikapplats” till att nu kalla det ”lättåtkomlig plats”. Det avser samma plats som tidigare, det vill säga en vanlig plats i 1 klass och 2 klass som är nära utgång och toalett.
Synpunkter?
Hör gärna av dig till oss på Hjärnkraft (info@hjarnkraft.se) om du har något förslag på förbättringar eller andra tankar kring det nya bokningssystemet så kan vi ta upp det i det digitala Tillgänglighetsrådet i början av juni.